Uitleg: Tilt-shift, hoe werkt dat?

Posted By eduard / mei, 30, 2011 / 0 comments

Een echte tilt-shift foto wordt met een speciale lens gemaakt. Met een tilt-shift lens ben je in staat het perspectief goed te zetten / te veranderen. Hiermee wordt bedoeld dat als je bijvoorbeeld een gebouw van dichtbij fotografeert, de lijnen die dan scheef gaan lopen kan corrigeren. Iedereen kent het wel denk ik. Het treedt vooral op bij groothoek lenzen. Met een tilt-shift lens ben je in staat om het vlak te verdraaien, de lens schroef je normaal op je body, maar het uiteinde van de lens kan je scheef plaatsen. Hiermee is het naast het perspectief goed krijgen ook mogelijk om vervelende reflecties te laten verdwijnen of je kan objecten die in beeld staan net buiten beeld ‘draaien’. Helaas kan ik zelf geen voorbeelden laten zien omdat ik niet zo’n lens heb, ze zijn behoorlijk aan de prijs namelijk. Op de site van Nikon staan een paar goede voorbeelden.
(meer…)

update: galerijen toegevoegd

Posted By eduard / mei, 23, 2011 / 0 comments

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het toevoegen van fotogalerijen. Eerst het technische deel en daarna de vulling. Ik zal de komende dagen de vulling wat verrijken. Tevens heb ik Fotomoto toegevoegd, dit is een site waarmee je foto’s kan verkopen. Het gaat dan om afdrukken op kwaliteitspapier, fine print, canvas en kaarten.

Tip: Straatfotografie (Urban)

Posted By eduard / mei, 21, 2011 / 1 comments

Vandaag had ik het geluk dat mijn dochter met haar klas mocht deelnemen in een tv-show bij Nickelodeon. Als trouwe ouder meld je je dan aan om te rijden, zeker als het op zaterdag is. Als ik me van te voren beter had georiënteerd dan had ik mijn ‘echte’ fototoestel meegenomen. De tv-opname’s waren in de MTV studio op het NDSM terrein in Amsterdam. Ik had er wel eens van gehoord en ik had me voorgenomen om daar een keer heen te gaan. Zoals wel vaker was het daar nog niet van gekomen, nu stond ik daar plotseling midden in het gebied. Tussen de tv-opname’s door ben ik het terrein opgelopen. Het is een terrein met oude hallen en hijskranen uit betere tijden voor de scheepvaart. Overal zijn graffiti’s gemaakt. Dit trok mijn aandacht. Ik was verbaasd over de kwaliteit van deze kunstwerkjes en gelukkig had ik wel mijn iPhone mee (wanneer niet?). Dus heb ik wat foto’s gemaakt van andermans kunstwerken. Het was de eerste keer dat ik dit gedaan heb, het was leuk om te doen. Het grappige is dat als ik even stil ging staan ik plotseling allerlei plaatjes zag die me eerder niet waren opgevallen.

Een paar tips van mijn kant (niet alleen voor straatfotografie van toepassing):
– Zorg dat je altijd een camera bij je hebt
– Een goede voorbereiding is goud waard (dat blijkt maar weer)
– Probeer af toe eens wat anders dan je normale stramien, als je normaal de graffiti links laat liggen kijk er eens goed naar
– Kijk ‘verder’ door stil te staan en om je heen te kijken

Informatie over de locatie en informatie over de maker Art of Bust.


(meer…)

Uitleg: De lensopening

Posted By eduard / mei, 16, 2011 / 3 comments

In mijn post van 28 april heb ik aangegeven welke elementen van belang zijn om een technisch goede foto te maken. Een onderdeel was de lensopening. In dit bericht wil ik kort de basis beschrijven wat de invloed van de factor lensopening is en wat het is.

Bij het maken van een foto staat de sluiter een korte tijd open, het licht valt door de lensopening op de sensor (of film), de sensor legt de foto vast. De afmeting van de lensopening kan je als fotograaf zelf instellen, of de camera kiest die voor je in de automatische stand. Naast dat de lensopening voor een hoeveelheid licht zorgt, bepaald de lensopening ook de scherptediepte van een foto. Met scherptediepte wordt bedoeld hoe scherp een foto is over een bepaalde afstand.
De lensopening  wordt technisch aangeduid met het F-getal, de lensopening wordt ook diafragma genoemd (aperture in het Engels). De F-getallen die je misschien wel kent zijn 2.8 – 4 – 5.6 – 8 – 11 – 16. Een diepergaande technische uitleg over het F-getal kan je hier lezen op Wikipedia. Elke stap van het ene naar het andere getal in dit voorbeeld wordt een ‘stop’ genoemd. Bij elke stap wordt het oppervlakte van de lensopening gehalveerd. (2.8 naar 4, van 4 naar 5.6 etc).
Wat je je moet realiseren als fotograaf is dat de lensopening bepaald wel gebied van je foto scherp is, de scherptediepte. Door een grote lensopening (laag F-getal) te kiezen wordt het gebied dat scherp is (in diepte) in de foto kleiner. Hoeveel de foto scherp is hangt af van welke lens je gebruikt en hoever je van het object af staat dat je fotografeert. Voor beginnende fotografen is het vaak verwarrend, een grote opening (laag getal) zorgt voor kleine scherptediepte.In het kort kan je zeggen dat hoe meer je ingezoomd bent, het scherptedieptevlak kleiner wordt. Dus met een telelens heb je minder scherptediepte dan bij een standaard lens vanaf dezelfde plek.

(meer…)

Uitleg: Een moeilijk woord

Posted By eduard / mei, 7, 2011 / 0 comments

Soms zijn er van die woorden of termen die ik maar niet goed kan onthouden, “chromatische aberratie” is zo’n term. Ik zie het niet vaak, maar als ik het zie in mijn foto’s weet ik het meteen, dat is een “chroma nog iets”. De technische uitleg staat op Wikipedia, het voorbeeld erbij vind ik wat mager. De kwaliteit van de lens van is voor een groot deel verantwoordelijk voor het optreden van de CA (laat ik het zo maar noemen). Het effect treedt op bij randen van objecten (gebouwen, bomen, etc). Vorige week kwam ik het tegen in 1 van mijn foto’s bij zonsopgang van de molen in de Beemster. Een uitsnede uit de foto (dit is een heel klein deel van de foto uit deze post):

(klik op de foto voor vergroting)

Uitleg:
Ik bewerk mijn foto’s in Adobe Lightroom, in de Ontwikkel module is een klein stukje dat heet Kleurafwijking. Hierin zijn een tweetal schuifjes waarmee je de CA kan weghalen. Wat ik onthoud is dat als er een paarse gloed is (zoals in het voorbeeld) je het schuifje waarin staat rood/cyaan in de tegenovergestelde richting moet doen. Dus in dit geval naar rood toe. Het kan ook zijn dat je een blauwe / gele afwijking hebt, deze ben ik nog niet tegengekomen, maar ik neem aan dat daar hetzelfde geldt.
De foto in mijn voorbeeld is genomen met een Canon EF-S 10-22 f3.5/4.5 op 16mm.

Tip: Zonsondergang

Posted By eduard / mei, 7, 2011 / 0 comments

De afgelopen week heb ik met het hele gezin en vrienden van een warme meivakantie kunnen genieten in het zuiden van Limburg. Sommige avonden heb ik een poging gedaan de zonsondergang vast te leggen, zonder enige speciale voorbereidingen heb ik wat plaatjes geschoten. In ‘normale’ omstandigheden heb ik mezelf aangeleerd altijd 1/3de of 2/3de de foto’s onder te belichten. Persoonlijk vind ik dat dat mooiere foto’s oplevert, dit hangt natuurlijk af van je camera en de soort fotografie die je doet. Zo ook heb ik in eerste instantie bovenstaande foto gemaakt, dit leverde niet het gewenste resultaat op. Ik ben na wat pogingen tot de conclusie gekomen dat je je gebruikelijke instellingen moet vergeten en vooral moet experimenteren met belichtingen. Daarom mijn advies om bracketing te gebruiken (verschillende belichtingen van dezelfde situatie). Het nadeel van snel je camera pakken en het moment vast te leggen, zijn de instellingen van de camera. Probeer de tijd te nemen en deze te controleren voordat je foto’s neemt. In mijn geval stond de ISO nog op 400 en het diafragma op 5. Had ik iets beter nagedacht had ik waarschijnlijk de ISO naar beneden gedaan en het diafragma wat omhoog.

Een paar tips van mijn kant:
– controleer voordat je begint de camerainstellingen
– experimenteer met  verschillende belichtingen (als je camera het heeft, gebruik bracketing)
– gebruik een statief
– wees snel, het licht veranderd constant (dus denk niet ‘eerst nog even dit of dat doen’)
– haal de camera van de automatische stand (maar dat moet eigenlijk altijd)
– experimenteer met verschillende wit-balansen

(Bovenstaande foto heb ik gemaakt met een Canon 50D met Canon 100mm f2.8 lens)