Tip: De Dierentuin

Posted By eduard / juni, 14, 2011 / 0 comments

Afgelopen Pinksterdag was het mooi weer en hadden we een uitje naar de dierentuin gepland, met de familie. Het was min of meer op het laatste moment ontstaan, van een goede voorbereiding v.w.b. de fotografie was er van mijn kant geen sprake. Maar goed, de avond ervoor gecontroleerd of de kaartjes leeg waren, de accu’s opgeladen. Wat kon mij gebeuren?

De dierentuin is een goede plek om te oefenen met de dieren. In de zomer trekken wij meestal richting noord-europa en ik weet uit ervaring hoe lastig het is om een “wilddier” vast te leggen, bijvoorbeeld de eland. In de dierentuin heb je meer tijd en kan je het dier goed observeren (als het in beeld is). Een groot nadeel zijn de mensen (zeker in het Pinkster weekend), de hekken, het vieze glas, de gebouwen op de achtergrond etc. Dus de nadelen wegen fototechnisch niet op tegen de voordelen zou je kunnen zeggen. Toch is dat niet helemaal waar. Je hebt voldoende tijd om te experimenteren met je instellingen (kan je in de natuur vaak wel vergeten), je kunt een foto nog een keer nemen, je kan je lens een keer verwisselen etc.
(meer…)

Uitleg: Lichtgevoeligheid (ISO)

Posted By eduard / juni, 3, 2011 / 1 comments

Na de lensopening en de sluitertijd nu de laatste stap uit de belichtingsdriehoek, de lichtgevoeligheid (vaker aangeduid met ISO). De sensor in de camera die de foto vastlegt bepaald hoeveel licht er nodig is om een technisch goede foto vast te leggen. Dit verschilt per camera uiteraard.Voorbeelden van ISO waarden zijn 50-100-200 etc. De stappen kunnen verschillen per camera, doorgaans kan je bij duurdere camera’s meer tussenwaarden instellen.

Voorbeeld:
De camera geeft aan dat bij diafragma (A) van 2.8 een sluitertijd 1/30 genoeg is. De lensopening heeft een bepaald oppervlakte (2.8) die bij een bepaalde tijd (1/30 sec) genoeg licht geeft bij een ISO van 100 op de sensor.
Als je de vorige post over de sluitertijd hebt gelezen weet je dat 1/30 sluitertijd uit de hand niet altijd goed hoeft te zijn. Je wilt je scherptediepte bepaald door het diafragma van 2.8 behouden. In zo’n geval kan je de lichtgevoeligheid van de sensor veranderen. Door de ISO van 100 naar 200 te zetten (de sensor wordt dan “lichtgevoeliger” ingesteld) heb minder licht nodig om een technisch goede foto te maken, je sluitertijd wordt dan dus korter waardoor je minder kans hebt op bewogen foto’s. Nu kan je uitkomen op bijvoorbeeld 1/60 van een seconde (dus de tijd is gehalveerd).
Door met de ISO te variëren kan je dus zorgen dat je sluitertijd of je diafragma kan blijven op de waarde die je hebt ingesteld. Simpel!
(meer…)

Uitleg: De sluitertijd

Posted By eduard / juni, 1, 2011 / 2 comments

Het is tijd om het element ‘sluitertijd’ te beschrijven. Dit is het vervolg op het de post hoe je een technisch goede foto maakt. Vorige week heb ik hiervan de lensopening beschreven.

Als je de vorige posts heb gelezen weet je dat je met de lensopening de scherptediepte kan bepalen van je foto. De sluitertijd bepaald hoelang er licht op de sensor valt, (belichtingstijd vind ik misschien wel een betere term). Het licht valt door de lensopening op de sensor gedurende een bepaalde tijd. In de camera zit een sluiter die even open gaat en weer dicht gaat.
De sluitertijd wordt aangegeven in seconden, als je een foto wilt maken met een sluitertijd van 1 seconde is dit best lang. In de meeste gevallen zal de sluitertijd veel korter zijn dan een seconde. De tijd wordt dan aangegeven met 1/60 bijvoorbeeld, dit is dus “één zestigste van een seconde”  (dat is erg kort). Voor de goede orde, een sluitertijd van 1/125 is dus ruim de helft korter dan 1/60.
(meer…)