Tip: Zonsondergang

By eduard | mei, 7, 2011 | 0 comments

De afgelopen week heb ik met het hele gezin en vrienden van een warme meivakantie kunnen genieten in het zuiden van Limburg. Sommige avonden heb ik een poging gedaan de zonsondergang vast te leggen, zonder enige speciale voorbereidingen heb ik wat plaatjes geschoten. In ‘normale’ omstandigheden heb ik mezelf aangeleerd altijd 1/3de of 2/3de de foto’s onder te belichten. Persoonlijk vind ik dat dat mooiere foto’s oplevert, dit hangt natuurlijk af van je camera en de soort fotografie die je doet. Zo ook heb ik in eerste instantie bovenstaande foto gemaakt, dit leverde niet het gewenste resultaat op. Ik ben na wat pogingen tot de conclusie gekomen dat je je gebruikelijke instellingen moet vergeten en vooral moet experimenteren met belichtingen. Daarom mijn advies om bracketing te gebruiken (verschillende belichtingen van dezelfde situatie). Het nadeel van snel je camera pakken en het moment vast te leggen, zijn de instellingen van de camera. Probeer de tijd te nemen en deze te controleren voordat je foto’s neemt. In mijn geval stond de ISO nog op 400 en het diafragma op 5. Had ik iets beter nagedacht had ik waarschijnlijk de ISO naar beneden gedaan en het diafragma wat omhoog.

Een paar tips van mijn kant:
– controleer voordat je begint de camerainstellingen
– experimenteer met  verschillende belichtingen (als je camera het heeft, gebruik bracketing)
– gebruik een statief
– wees snel, het licht veranderd constant (dus denk niet ‘eerst nog even dit of dat doen’)
– haal de camera van de automatische stand (maar dat moet eigenlijk altijd)
– experimenteer met verschillende wit-balansen

(Bovenstaande foto heb ik gemaakt met een Canon 50D met Canon 100mm f2.8 lens)

Leave a Reply

Post Comment